Children of migrants in Russia: the need for integrative educational support

  • Mariia Smirnova HSE University
Keywords: integration of migrant children, second generation of migrants, school education in Russia, access to education, language support, academic support, estimate of the number of children of migrants

Abstract

This research paper considers the problem of migrant children's integration into Russian society through school education and offers estimates of the number of migrant children that potentially feel the need for specific educational support.

Since the 2010s there have been a large number of scientific works studying the situation of migrant children in Russia, and the effectiveness of Russian schools as an instrument of integration of migrant children receives ambiguous assessments in the literature: on the one hand, researchers criticize the lack of systemic support, while on the other hand, the surveys conducted do not statistically confirm either academic failure specific to migrants or social exclusion. This ambiguity is the result of a lack of understanding of the extent of migrants' demand for integration support.

This article analyzes the materials of five interviews and one focus group with experts from organizations that provide language and academic support to migrants’ children. The experts note the insufficiency of the existing infrastructure of support for such children and also state the problem of underestimating the scale of the need for it on the part of the academic community.

For the first time the paper proposes an estimate of the potential number of recipients of integration support. In constructing the model, the following characteristics were taken into account: the estimated number of migrant children aged 7 to 17 living in Russia at the end of 2020 and the risk of insufficient language competence and academic failure for these groups. Risk coefficients were applied to estimates of the number of migrant children from selected countries (Tajikistan, Uzbekistan, Armenia, Kyrgyzstan, and Azerbaijan) derived from the cohort-component model.

The results suggested an estimate of the number of children potentially in need of educational support, which ranges from 30,000 to 60,000 children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Александров Д.А., Баранова В.В., Иванюшина В.А. (2012). Дети и родители-мигранты во взаимодействии с российской школой. Вопросы образования, 1, 176-199. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2012-1-176-199

Вандышев М.Н. (2019). Как обучать детей мигрантов - вместе или раздельно? Опыт педагогов Свердловской области. Вопросы образования, 2, 179-198. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2019-2-179-198

Деминцева Е.Б. (2019). Этнические vs социальные границы: дети мигрантов в школах. Этнографическое обозрение, 2, 98-113. https://doi.org/10.31857/S086954150004878-5

Деминцева Е.Б., Зеленова Д.А., Опарин Д.А., Космидис Е.А. (2017). Возможности адаптации детей мигрантов в школах Москвы и Подмосковья. Демографическое обозрение, 4(4), 80-109. https://doi.org/10.17323/demreview.v4i4.7529

Денисенко М.Б., Смирнова М.А., Степанова А.В. (2022). Выборочные обследования и переписи населения как источники данных о втором поколении мигрантов: зарубежный опыт. Вопросы статистики, 29(3), 46-60. https://doi.org/10.34023/2313-6383-2022-29-5-46-60

Казенин К.И. (2017). Рождаемость в семьях мигрантов: Данные, гипотезы, модели (обзор зарубежных исследований). Демографическое обозрение, 4(4), 6-79. https://doi.org/10.17323/demreview.v4i4.7528

Козлова М.А., Михеев И.С. (2020) Управление многообразием в эпоху транснационализма: перспективы и ограничения в образовательном пространстве. The Journal of Social Policy Studies, 18(4), 657-672. https://doi.org/10.17323/727-0634-2020-18-4-657-672

Макаров А.Я. (2010). Особенности этнокультурной адаптации детей мигрантов в московских школах. Социологические исследования, 8 (316), 94 – 101. https://www.isras.ru/files/File/Socis/2010-8/Makarov_13.pdf

Мукомель В. И. (2012). Особенности адаптации и интеграции представителей полуторного поколения мигрантов. В Социология и общество: глобальные вызовы и региональное развитие: Материалы IV Очередного Всероссийского социологического конгресса/ РОС, ИС РАН, АН РБ, ИСППИ (cc. 8148-8156). Москва, РОС. http://www.isras.ru/files/File/congress2012/part60.pdf

Нестерова А.А. (2018). Дети, охваченные миграционными процессами: разнообразие, вызовы и диверсификация моделей поддержки. The Journal of Social Policy Studies, 16(4), 645-660. https://doi.org/10.17323/727-0634-2018-16-4-645-660

НИУ «Высшая школа экономики» (2017). Анализ миграционного профиля, проблема адаптации и интеграции мигрантов.

НИУ «Высшая школа экономики» (2020). Аналитический отчет о проведении экспертного опроса по вопросам адаптации детей-мигрантов в сфере образования в Санкт-Петербурге. http://www.spbredcross.org/images/2020/experts.pdf

Омельченко Е.А. (2019). Образование детей международных мигрантов как вклад в устойчивое развитие? Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения, 19 (2), 306-316. https://doi.org/ 10.22363/2313-0660-2019-19-2-306-316

Омельченко Е.А. (2021). Дети из семей мигрантов в Рязанской и Калужской областях: проблемы интеграции в российское общество. Вестник Чувашского университета, 2, 142-157. https://doi.org/10.47026/1810-1909-2021-2-142-157

Панова Е.А. (2008). «Чужой» за школьной партой: представление учителей об этнических различиях. В Воронков В., Карпенко О., Осипов А. (Ред.). Расизм в языке образования (сс. 115 – 139). СПб.: Алетейя.

Росстат (2010). Всероссийская перепись населения 2010. Том 4. Национальный состав и владение языками, гражданство. https://www.gks.ru/free_doc/new_site/perepis2010/croc/perepis_itogi1612.html

Сороко Е.Л. (2014). Этнически смешанные супружеские пары в Российской Федерации. Демографическое обозрение, 4 (4), 96 – 123. https://doi.org/10.17323/demreview.v1i4.1804

Уполномоченный по правам человека в городе Москве (2018). Проблемы защиты прав детей, не имеющих гражданства Российской Федерации, в городе Москве. https://ombudsman.mos.ru/Deyatelnost/documents/129

Флоринская Ю.Ф. (2012). Миграция семей с детьми в Россию: проблемы интеграции (по материалам социологических опросов Центра миграционных исследований). Проблемы прогнозирования, 4, 118-127. https://ecfor.ru/publication/migratsiya-semej-s-detmi-v-rossiyu/

Фрумин И.Д., Пинская М.А., Косарецкий С.Г. (2012). Социально-экономическое и территориальное неравенство учеников и школ. Народное образование, 1, 17-24. https://publications.hse.ru/pubs/share/folder/xtmfig4m85/59878503.pdf

Хухлаев О.Е., Чибисова М.Ю., Кузнецов И.М. (2014). Школа как транслятор культуры принимающего общества: интеграция детей мигрантов в образовательной среде. Культурно-историческая психология, 10 (1), 95—103. https://psyjournals.ru/journals/chp/archive/2014_n1/67635

Anisef P., Brown R.S., Phythian K., Sweet R., Walters D. (2010). Early School Leaving among Immigrants in Toronto Secondary Schools. Canadian Review of Sociology/Revue Canadienne de Sociologie, 47(2), 103–128. http://doi.org/10.1111/j.1755-618x.2010.01226.x

Christensen G., Stanat P. (2007). Language policies and practices for helping immigrants and second-generatiom students succeed. The transatlantic task force on immigration and integration. Migration Policy Institute. https://www.migrationpolicy.org/research/language-policies-and-practices-helping-immigrants-and-second-generation-students-succeed

Esser H. (2006). Migration, Sprache und Integration. (AKI-Forschungsbilanz, 4). Berlin, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung gGmbH FSP Zivilgesellschaft, Konflikte und Demokratie Arbeitsstelle Interkulturelle Konflikte und gesellschaftliche Integration -AKI-. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-113493

Impicciatore R., Giuseppe G., Paterno A. (2020). Migrants’ Fertility in Italy: A Comparison Between Origin and Destination. European Journal of Population, 36, 799–825, https://doi.org/10.1007/s10680-019-09553-w

International Organization for Migration (2019). World Migration Report 2020. Retrieved from https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020.pdf

Migration Policy Index (2020). Russia: Key findings 2020. Retrieved from https://www.mipex.eu/russia

Söhn J. (2011) Immigrants’ Educational Attainment: A Closer Look at the Age-at-Migration Effect. In: Wingens M., Windzio M., de Valk H., Aybek C. (eds). A Life-Course Perspective on Migration and Integration (pp. 27-53). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1545-5_2

Published
2024-03-21
How to Cite
Smirnova M. (2024). Children of migrants in Russia: the need for integrative educational support. Demographic Review, 11(1), 81-103. https://doi.org/10.17323/demreview.v11i1.20933
Section
Original papers